NOVÁ METEOROLOGICKÁ STANICE CHEB
Dne 15. listopadu 2000 byla v Chebu slavnostně otevřena nová meteorologická stanice. Tím bylo splněno dávné přání odborníků mít na nej západnějším okraji České republiky objekt, který by skýtal záruku, že z této lokality budou k dispozici reprezentativní data.
Akce se zúčastnilo kolem 40 pracovníků ČHMÚ a to jak z centrálních útvarů, tak i z okolních MS a poboček Plzeň a Ústí nad Labem, pod které stanice v minulosti také po určitou dobu patřila. Přítomni byli i zástupci Slovenského hydrometeorologického ústavu a Povětrnostní služby AČR. Kromě dodavatele stavby se slavnostního otevření zúčastnil i starosta města Chebu pan Jakl a redaktorka regionálního deníku Bohemia. Úvodní informace podal náměstek ČHMÚ pro meteorologii a klimatologii M. Wolek, krátký proslov pak přednesl ředitel ústavu I. Obrusník. Poté následovalo symbolické otevření budovy a prohlídka objektu včetně venkovního přístrojového vybavení s výkladem vedoucího stanice pana Šinky.
Protože meteorologická pozorování v Chebu sahají daleko do minulého století, uvedeme pro informaci čtenářů alespoň stručný historický přehled.
Úplný začátek, pokud archivní materiály neklamou, je spojen s rokem 1863. Tehdy v chebském gymnáziu na Kostelním náměstí zahájili profesoři této školy první měření, jejichž rozsah byl na svou dobu poměrně značný. Měřeny byly termínové i extremní teploty, tlak vzduchu ve výšce 463 m, srážky, vlhkost,výška nového sněhu a celková výška sněhové pokrývky. Kromě toho byl pozorován průběh počasí, dále množství oblačnosti, směr a síla větru. Přístroje byly umístěny v dřevěných větraných budkách na střeše budovy, stejně tak i srážkoměr, vše ve výšce ca 30 m nad zemí. Druhý sráž-koměr pro porovnávání byl instalován po 14 letech v roce 1880 ve výšce 1,5 m nad zemí. Časová řada pozorování v této lokalitě je dlouhá, jen s krátkými výpadky (5/1895-5/1896, 9-12/1918) trvala více než 50 let až do března r. 1919.
Následující měsíc došlo k přemístění na vojenské letiště východně od města, kde zůstala až do dubna 1938 (téměř 20 let). Během protektorátu (1/1939-1/1945) existovala stanice na německém letišti asi 1,5 km jižněji. Následovala více než dvouletá přestávka a to od 2/1945 do 9/1947. Dalších 5 let pak pokračovalo pozorování ve městě. Nejdříve na rohu Komenského a Šturcovy ulice (10/1947-1/1950), potom až do října 1952 ve škole na Sokolském náměstí. V té době a to již od 25. 11. 1947 probíhal na chebském letišti zkrácený synop-tický provoz, který od prosince 1952 přešel na celodenní. V dubnu 1954 byla činnost na letišti definitivně ukončena.
Profesionální meteorologická stanice HMÚ zahájila svou činnost v prosinci 1954. Byla umístěna v provizoriu, kterým byl samostatně stojící patrový dům v Šimáěkově ulici č. 29. Měrný pozemek byl situován mimo objekt asi 30 m jižně od obytných domů. Na východní straně stanice byly zahrádky, na jihu otevřené pole, na západě pak svah s asi 100 m vzdáleným rybníkem.
Od té doby se situace samozřejmě změnila. Došlo k postupné zástavbě okolí, v bezprostřední blízkosti měrného pozemku byly postaveny garáže, které negativně ovlivňují měření. Také obzor pro pozorování není souvislý, rovněž chybí výhled na všechny strany. Ukázalo se, že výběr místa nebyl příliš vhodný.
Tuto nepříjemnou skutečnost si uvědomovali nejen odborníci, ale i vedení ČHMÚ. Příznivá situace však nastala až po roce 1985, kdy se začalo uvažovat s přemístěním. Konkrétní jednání byla zahájena v létě 1987. V úzké spolupráci s tehdejšími Státními statky Cheb, později Agrokombi-nátem a současně v souladu se záměry letecké společnosti Slovair se počítalo s výstavbou společného objektu na letišti a to ve formě sdružené investice. Značnou iniciativu v této věci vyvíjel především bývalý ředitel V. Richter. Byla zpracována projektová dokumentace a dohodnuty byly i finanční podíly jednotlivých účastníků. Nadějně se rozvíjející akce však bohužel skončila. Zemědělci po roce 1990 od výstavby základního letiště ustoupili, veškeré přípravné práce byly proto zastaveny.
Poněvadž nové vedení ČHMÚ mělo značný zájem o realizaci této mimořádně důležité investice, bylo hledáno jiné řešení. Nakonec bylo rozhodnuto vybudovat zcela samostatný objekt a to v místě , které by splňovalo požadavky meteorologů.
Příprava byla zahájena již v roce 1994, po získání pozemku a všech povolení, což nebyla jednoduchá záležitost, se podařilo v loňském roce začít stavět a v poměrně krátkém čase objekt úspěšně dokončit.
Chceme se závěrem připojit k již na místě vysloveným přáním, aby stanice splnila v plném rozsahu to, co se od ní očekává, a všem pozorovatelům se v ní dobře pracovalo.
Antonín Chalupský - Zdeněk Barták, MZ 2000/6, ročník 53, str. 189