PROJEKT GLOBE
Při příležitosti Dne Země vyhlásil viceprezident USA Al Gore mezinárodní projekt GLOBE. Jedná se o ojedinělý, doposud nejrozsáhlejší výchovný ekologický projekt, do něhož se zatím přihlásilo 112 zemí celého světa.
Projekt GLOBE (The Global Learning and Observations to Benefit the Environment project) v sobě spojuje výchovný cíl s vědeckým. Desítky tisíc škol po celém světě budou spolupracovat při měření ukazatelů životního prostředí, které budou za pomoci vědců zpracovány, aby nabídly globální pohled na stav naší planety. Zpracované výsledky se v počítačové podobě vrátí zpět ke všem účastníkům projektu. Kromě prohlubování znalostí a chápání globální podstaty světa je cílem projektu GLOBE i podpora místních občanských aktivit ve smyslu ochrany životního prostředí a trvale udržitelného rozvoje.
GLOBE je projektem, který by měl obohatit učební osnovy přírodopisu, fyziky, matematiky, zeměpisu, výuky cizích jazyků a dalších předmětů. Metodické a výukové materiály v projektu GLOBE připravují týmy pedagogů a vědců z celého světa. Organizace NASA a NOAA (Americká vládní agentura pro výzkum oceánů a atmosféry) převzaly garanci nad vývojem počítačových programů a zpracováním zpětné vazby z měření. Koordinační centrum projektu, které sídlí přímo v komplexu Bílého domu ve Washingtonu, připravilo vše k tomu, aby projekt byl odstartován právě v Den Země - 22. dubna 1995.
Jedním z účastníků je také Česká republika. Byla podepsána mezinárodní smlouva mezi NOAA a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Spoluúčast v projektu přislíbilo také Ministerstvo životního prostředí. Koordinátorem projektu v ČR je organizace TEREZA, sdružení pro ekologickou výchovu ČSOP. Tato organizace zajišťuje překlady, metodické materiály a pomůcky a připravila vše k úspěšnému zahájení. Významně pomáhá americká organizace Peace Corps (Americké mírové sbory), sídlící v Praze; mimo jiné nabízí např. využít sítě svých učitelů a odborníků po celé republice při realizaci projektu.
Program GLOBE je určený především pro základní a střední školy, ale mohou se ho účastnit také různé skupiny dětí i dospělých, zájmové kroužky, rodiny apod. Podle odhadu se ve školním roce 1995/1996 do projektu GLOBE zapojí v ČR řádově desítky škol, v dalších letech však organizátoři očekávají výrazný nárůst počtu účastníků. Pro ty, kteří se zapojují do projektu v tzv. pilotní fázi - od dubna do prosince tohoto roku - je účast zdarma. Předpokládá se, že v dalších fázích (od roku 1996) bude nezbytné vybírat účastnické poplatky. Jejich výše bude do značné míry závislá na objemu prostředků, které se podaří získat; na financování projektu GLOBE se bude podílet MŠMT ČR, MŽP ČR, soukromé firmy i zahraniční zastupitelství.
V rámci světové sítě účastníků projektu GLOBE budou studenti provádět měření a pozorování životního prostředí pod vedením speciálně vyškolených učitelů. Výsledky svých pozorování budou pravidelně zasílat do centra GLOBE ve Washingtonu. V rámci programu GLOBE bude vytvořena mezinárodní informační síť, využívající INTERNET, přímé družicové přenosy a televizní vysílání. Účastníci potom zpětně obdrží přehledně zpracované výsledky měření všech účastníků projektu formou speciálního počítačového programu. Data získaná studenty budou zároveň využívána světovou sítí vědců při globálním výzkumu planety. Každá zúčastněná škola bude mít možnost komunikovat a spolupracovat s každým dalším účastníkem projektu v rámci počítačové sítě a bude moci výsledky projektu GLOBE využít pro místní projekty, zaměřené na zlepšení stavu životního prostředí.
Obsah programu GLOBE
Každá škola (účastník) bude provádět měření kvality životního prostředí v těchto oblastech:
a) ovzduší-klima (teplota vzduchu, množství srážek, pozorování oblačnosti, pozorování a analýza počasí; pro rok 1996 se připravuje měření rychlosti a směru větru a stopových plynů v ovzduší);
b) hydrologie-kvalita vody (hodnota pH a teplota vody, půdní vlhkost, pro rok 1996 potom sledování různých chemických ukazatelů kvality vody a hydrologické situace v okolí);
c) biologie-geologie (pokryvnost půdy, biometrie, identifikace druhů, fenologie a pro rok 1996 určování půdních typů a GPS).
Pomůcky k projektu si zčásti každá škola připraví sama (srážkoměry, meteorologické budky), některé budou zaslány organizátory (teploměry, návody a pokyny, ale také družicové snímky ze satelitu GOES/Meteosat a z družice Landsat/SPOT).
Účast v projektuje rozdělena do dvou stupňů:
- Plné zapojení - škola či jiný účastník zabezpečuje všechna měření a další činnosti spojené s projektem.
- Částečné zapojení - pro ty školy (účastníky), které mohou prozatím zabezpečit jen část úkolů a na plné zapojení do projektu se chtějí dostatečně připravit (týká se to hlavně účastníků, kteří nemají možnost počítačového vybavení a nemohou se tak připojit do počítačové sítě). Vzhledem k tomu, že dosud nejsou dořešeny podmínky pro projekt GLOBE v České republice, předpokládá se, že tento typ zapojení do projektu (s omezenými povinnostmi ze strany školy nebo účastníka a plným servisem ze strany TEREZY) bude možné otevřít až v roce 1996.
Podrobnější informace o projektu GLOBE lze získat na adrese: TEREZA, pošt. přihrádka 77, 110 01 Praha 1, tel. 002/769401, fax: 02/24102233.
Karel Lípa, MZ 1995/4, ročník 48, str. 124-125