METEOROLOGICKÉ A KLIMATOLOGICKÉ SLUŽBY PRO TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
(Světový meteorologický den 1992)
Dvacet let po konferenci o životním prostředí člověka (Stockholm) uspořádá OSN letos v červnu konferenci o životním prostředí a rozvoji (United Nations Conference on Environment and Development - UNCED). Podle rezoluce Valného shromáždění OSN č. 44/228 má. UNCED vypracovat strategie a postupy k zastavení a odvrácení vlivů degradace životního prostředí a v kontextu s rostoucím národním a mezinárodním úsilím podpořit trvale udržitelný a ekologicky zdravý rozvoj všech zemí.
Zajištění vědecky podloženého trvale udržitelného rozvoje není možné bez využití meteorologických a klimatologických služeb, naopak, zde musí uvedené služby hrát životní úlohu. Proto se poslání UNCED odrazilo i ve výběru hesla pro letošní Světový meteorologický den 23. 3. 1992: Meteorologické a klimatologické služby pro trvale udržitelný rozvoj.
PROBLÉMY PŘELOMŮ STOLETÍ
Světová komise pro životní prostředí a rozvoj výrazem trvale udržitelný rozvoj rozumí „rozvoj, který se vyrovnává s potřebami současnosti, aniž by narušoval možnosti příštích generací uspokojovat své vlastní potřeby". Dosažení takového vývoje je úkol nejen nemalý, ale i neodkladný. Při otálení by příští generace již takové možnosti neměla.
O závažnosti tohoto prioritního problému existence lidstva byly napsány stovky článků v odborných a populárních časopisech. Popularizace bylo možná tolik, že podstatu varování vnímáme jen jako kulisu a za hlavní pokládáme obyčejné ekonomické starosti všedního dne. To by nebylo dobré.
Výčet hlavních problémů pro oblast Evropské hospodářské komise („bohatý sever") uvádí Ministerská deklarace z Bergenu (16. 5. 1990, odst. I. 5.):
Dnešní destrukce biosféry a jejich ekosystémů, degradace životního prostředí, populační tlaky, vyčerpávám zdrojů a úbytek druhů ohrožují kvalitu života lidí stejně jako jejich zdraví a mnohé biologické systémy. Trvale neudržitelné způsoby výroby a spotřeby zejména v průmyslových zemích jsou u kořene četných problémů životního prostředí a významně omezují možnosti pro příští generace vyčerpáním základny zdrojů.
V posledních letech vlády většiny zemí pochopily, že nelze čekat a že je nutná společná akce všech států. Jsme také svědky dílčích pozitivních výsledků. Emise SO2 v rozvinutých zemích klesají, konvence o oxidech dusíku, ochraně ozónové vrstvy a o ochraně oceánů a vodních zdrojů přinášejí první ovoce. Jde však jen o první krůčky, rozhodující nás teprve čeká.
Podívejme se očima jednadvacátého století jen na jeden, naší profesi' blízký případ - hospodaření s energií. Dnešní problémy odsíření, redukce oxidů dusíku atp. nás již netíží, známe technologie aplikovatelné za ceny často nižší než jaké jsou přímé škody. Hlavní však zůstává. Podle mezivládního panelu pro změny klimatu je neprodlenné snížení emisí oxidu uhličitého o 60 % podmínkou stabilizace koncentrací CO2 v ovzduší. Znamená to dramatické snížení spotřeby fosilních paliv, které dnes tvoří asi 80 % zásobování energií ve světě. Přitom technologie potlačení emisí CO2 nejsou zatím v dohledu, jde o podstatu hoření.
Při postupu „business as usually" by požadavky na energii do roku 2020 vzrostly o tři čtvrtiny a odchod od fosilních paliv není záležitostí několika let. Cestou přísně úsporného hospodaření s energií snad bude možno dosáhnout, aby kolem roku 2020 byla světová spotřeba energie jen na dnešní úrovni. V rozvojových zemích však nutně vzroste, v průmyslových zemích proto musí klesnout Možné to je, dnešní růst národního důchodu v nejvyspělejších zemích se odehrává při stagnaci spotřeby. Stejně ale ani při přísně úsporném hospodaření nedosáhneme potřebného snížení emisí CO2.
Nutný je přechod ke strategii plného využití obnovitelných zdrojů energie, ani to však nestačí. Zákonitě tedy časem přejdeme od dnešní ekonomicky motivované minimalizace spotřeby na konečný výrobek - což konkrétně u nás znamená nemalé rezervy - k ekologicky motivované minimalizaci spotřeby energie na jeden lidský život". Změna to v době, kdy u nás mnozí lidé touží po bohaté konzumní společnosti, jistě nepříliš vítaná.
KDE MŮŽE POMOCI METEOROLOGIE A KLIMATOLOGIE
Jsou to dva druhy otázek; můžeme pomoci při ochraně přírodního prostředí a přispět k trvale udržitelnému rozvoji ekonomiky. V prvém případě jde o vědecká měření a pozorování, o informace o ovzduší a o studium a pochopení atmosférických dějů. Podíl meteorologů v monitoringu kvality ovzduší a monitoringu atmosférických dějů a klimatu v národním i mezinárodním měřítku je čtenářům dobře znám ze stránek MZ. Neměli bychom zapomínat na účast v komplexněji chápaných systémech monitoringu, kde ovzduší představuje vstupy nebo významné a často limitující podmínky jevů a dějů v jiných složkách prostředí (monitoring vody, lesů, biomonitoring atp.).
Ve druhém případě - přispět k udržitelnému ekonomickému rozvoji, se poznatky meteorologů významně uplatní v hospodaření s vodními zdroji, v zemědělství, lesnictví, výrobě a spotřebě energie i v omezování přírodních katastrof. Možnosti jsou nemalé, jen operativní informace meteorologů pro zemědělství vedle růstu produkce mohou nejméně o 20 % snížit ztráty vlivem nepřímě počasí či chorobami rostlin. Také výhledové možnosti netradičních zdrojů energie jsou slibné, i když jejich podíl je dnes relativně malý: ve Švédsku např. pro vytápění moderního rodinného domku spotřebují na 1 m plochy asi osmkrát méně energie, než je běžný průměr v sídlišti. Motivace je tedy nesporná.
NÁVRHY SMO PRO CHARTU ZEMĚ A AGENDU 21
Na konferenci UNCED v Brazílii by měly být posouzeny dva významné dokumenty, Charta Země (jistý kodex práva na životní prostředí) a Agenda 21 (co by mělo platit v XXI. století). SMO předložila k oběma dokumentům návrhy, které jsou významné z hlediska meteorologických služeb a které svým způsobem orientují i žádoucí aktivity členů SMO. Jejich výčet uvádím heslovitě, vlastně jen názvem a nezbytnými vysvětlivkami.
ZÁSADY PRO CHARTU ZEMĚ
- Zajištění kvality globálního společného vlastnictví atmosféry a oceánů. (Všichni lidé musí mít právo na zaručenou kvalitu „globálních společných složek" životního prostředí včetně atmosféry a oceánů a mít právo přístupu k ověřeným informacím o stavu těchto zdrojů a jejich změnách prostřednictvím adekvátního monitoringu a návazných studií.)
- Zajištění života a majetku před přírodními pohromami. (Všichni lidé musí mít právo na přiměřenou úroveň ochrany života a majetku před přírodními pohromami a jiným ohrožením jejich bezpečnosti a proto musí mít právo na včasné varování před pohromami a na využití příslušných informačních systémů.)
- Zajištění přístupu k potřebným zdrojům vody. (Všichni lidé musí mít právo přístupu k potřebným zdrojům sladké vody, v dostatečném množství i kvalitě, zajištěného trvale udržitelným řízením těchto zdrojů, založeným na věrohodných informacích získávaných ze soustavného pozorování a hodnocení jak na národní, tak i na mezinárodní úrovni.)
- Zajištění potravy. (Všichni lidé musí mít právo na zajištění přiměřené potravy cestou trvale udržitelného řízení zemědělství, lesnictví, rybolovu, využití půdy a s nimi spojených odvětví. Trvale udržitelné řízení bude spočívat v účinných varovných a informačních systémech, vhodných službách a v uchování biologické diversity.)
NÁVRHY PRO AGENDU 21:
- Svobodná a neomezená výměna dat a informací o životním prostředí.
- Posílení národních institucí. (Státy by měly podporovat národní atmosférické, hydrologické, oceánografické a geofyzikální instituce tak, aby byly schopny realizovat příslušná pozorování v národním měřítku i přispívat k měření v měřítku globálním.)
- Rozvoj systémů včasného varování, týkajících se změn životního prostředí.
- Poznání přírodního prostředí v celé jeho šíři. (Státy a příslušné instituce by měly cestou systematického pozorování a výzkumných programů poznávat komplexní vztahy mezi složkami životního prostředí včetně cyklů vody, energie a různých látek.)
- Prioritní oblasti výzkumu. (Prioritu by měl mít výzkum chování a reakcí složek přírodního prostředí vlivem lidské činnosti.)
- Posílení mezinárodních aktivit v pozorování a výzkumu.
- Partnerství institucí životního prostředí a rozvoje. (V podstatě jde o rovnocenné partnerství na rozdíl od dnešní nadřazenosti institucí čistě ekonomického rozvoje.)
Návrhy jsou zajímavé z mnoha hledisek, třeba i z hlediska pokračující komercionalizace a obav některých zasvěcených odborníků z jejího negativního vlivu třeba i na funkci Světové meteorologické organizace.
Snad jen dva závěry bychom si v meteorologické obci měli znovu uvědomit:
- Měli bychom se aktivně podílet na úkolech, které meteorologii přísluší při zajišťování trvale udržitelného rozvoje
- Měli bychom být připraveni - protože profesně musíme vědět, oč jde - na výzvu nejmladší generace a odepřít si leccos z vymožeností civilizace, i když na to budeme mít. S takovou naléhavou výzvou se na nás brzo obrátí - změna v přístupu je pro ni vskutku životně důležitá.
Bedřich Böhm, MZ 1992/2, ročník 45, str. 33-34